De Hema dreigt de cultuurinstelling Mediamatic met juridische stappen omdat de organisatie bezig is met het project El Hema, waarbij het warenhuis in een Arabisch jasje wordt gestoken.
De oosterse versie van het warenhuis heeft bijvoorbeeld een Arabische Jip en Janneke en voordelige hoofddoekjes. Verder komt er halal rookworst. Halal is wanneer een product goed is gekeurd volgens de Arabische normen en waarden.
Mediamatic wil met het project het integratiedebat stimuleren.
Omdat veel mensen de Hema als typisch Nederlands beschouwen, vindt Mediamatic het interessant om het warenhuis in een Arabische context te plaatsen. De Hema vindt het volstrekt onaanvaardbaar, ook omdat het tot naamsverwarring leidt.
Mediamatic zegt een klantgericht bureau te zijn dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en ontwikkelen van sociale netwerkproducten, “communities” en koppelingen met de fysieke wereld.
El Hema is een project van Stichting Mediamatic, een zusterorganisatie van Mediamatic. Deze organiseert verder tentoonstellingen, workshops, lezingen en een online databestand over nieuwe media en cultuur.
Het vermoeden bestaat dat Mediamatic aandacht wil voor het bedrijf, of op de een of andere wijze geld wil verdienen aan de merknaam Hema.
Het komt wel vaker voor, dat mensen of organisaties merknamen willen gebruiken van anderen, of die gewoon stelen.